Selfie interview met een Menfluencer. 

Dit keer geen flitsende beelden, maar een Selfintervieuw. Waarin antwoorden worden gegeven op veelgestelde vragen. 

Mocht je toch nog vragen hebben of wil je meer info? Laat het mij gerust weten. 

Wie vraagt aan de Menfluencer krijgt altijd answer. 

 

Waarom een vierspanpaard indoor competitie? 

Omdat die er niet was. En er weinig wedstrijden zijn waar we terecht kunnen. Daarnaast simpel dromen-durven-doen. Wil je het anders? Doe het dan zelf. 

Er worden toch wekelijks indoorwedstrijden georganiseerd? 

Klopt, maar op grofweg 80% kunnen we niet uit de voeten. Ik vind dat veel parcours worden bedacht vanuit de gedachte ‘ik zal het ze even lastig maken’. Dan ontstaan er de meest tricky hindernissen met lastige wendingen, kruip door, sluip door situaties. Friemelen. 

Is dat niet het spelletje? 

Het is een behendigheidsspelletje, dat klopt. Maar we moeten ook respect voor het paard bewaken en paardvriendelijk kunnen mennen. Een parcours gebouwd voor ponys met krappe wendingen nodigt uit tot rukken en plukken, ook bij diezelfde ponys, want de klok loopt door. Maar het is niet van deze tijd!!  

Bedoel je nu dat het parcours niet goed is? 

Een parcours moet passen. Ruimte geven om te kunnen wenden, ruimte hebben om te schakelen. Een menner uitdagen in zowel sturen en versnellen. Er moet ruimte zijn tussen de hindernissen om te kunnen ademhalen. Lekker een galop tussen de hindernissen maakt een paard blij, geeft de menner adrenaline en het publiek waar voor zijn geld. Kijk naar de wereldbekermenners, tricky hindernissen met mogelijkheden. En na een hindernis pilonnenpoorten rondom de arena voor een spectaculaire galopronde, maar ook om menner en span even te resetten. 

Veel maneges hebben niet zulke grote rijbakken. 

Dat klopt, en toch is het mogelijk om wel voor vierspanpaard te bouwen. Dat laat de Koltec Cup zien. Ik heb gesproken met Piet de Ronde, een zeer ervaren bouwer. En ook Johan Jacobs heb ik mijn ervaringen verteld en om advies gevraagd, al die tips en tricks weer doorgespeeld naar parcoursbouwers die er heel positief mee omgaan. Uit die gesprekken die ik had met Johan hebben we wel uitgefilterd dat inlevingsvermogen een grote rol speelt. Weinig parcoursbouwers rijden vierspanpaard en dan ontbreekt, tja, vergeef me de uitdrukking, kennis en ervaring. Vrachtwagenchauffeurs kijken heel anders naar het verkeer dan personenautobestuurders, snappie? 

Het parcours aanpassen, dat was nodig voor de Koltec Cup? 

Haha, ja, en we hebben menners nodig natuurlijk. Na mijn NK titel in 2018 bleken er eigenlijk te weinig vierspanners te zijn. Zelfs te kort voor komende kampioenschappen. Toen ben ik gaan netwerken, mailen en appen, maar vooral bellen en lullen. Ik noem geen namen, maar er is geen vierspanner, internationaal, nationaal, amateur of prof die ik niet heb gesproken. Gewoon enquêteren en inventariseren wat er nodig is om enthousiasme te kweken. En gedurende die ontdekkingstocht bleek er in ieder geval totaal geen indoorverbinding te zijn. Iedereen vindt die FEI wereldbeker machtig, schitterend, geweldig. Helaas is die voor alleen voor Max Verstappens. Wij zijn de amateurs die Dakar rijden. 

Dakar? 

Zo vergelijk ik het een beetje. Dakar wordt gereden door amateurs die in het dagelijks leven doodeenvoudig hard moeten werken voor hun brood en voor hun hobby. Wij ook. Maar onze race heet de Koltec Cup. Ik durfde het niet te voorspellen, hoopte er wel op, maar dat het initiatief zo gigantisch wordt toegejuicht, zo enthousiast wordt ontvangen is geweldig. Heerlijk. Dat geeft mij heel veel positieve energie. Gewoon door mij te kunnen meten in vierspanpaard indoorwedstrijden, heerlijk. 

Wie zijn die deelnemers, waar komen die vandaan? 

Die menners draaien al jarenlang mee in het vierspancircuit, maar ze zijn superenthousiast. Het zijn paardenvrienden van mij. Er is een deel dat officiële samengestelde menwedstrijden rijdt. Een ander deel, de Friezen voornamelijk, rijden onder andere de marathons en de zomercompetitie in Friesland. Dan heb ik het over outdoors. Menners uit beide groepen heb ik voor de indoors benaderd, dat werd goed ontvangen en nu reizen wij, als een vierspancircus het hele land door. Met als eindstation de geweldige finale bij de Dijkgraaf in Ouddorp. Het raakt me overigens echt emotioneel als ik zie hoe mooi het klikt tussen alle menners en grooms. Net als in Dakar, heb je wat nodig? Wat kan ik voor je doen? Er heerste meteen al een hele grote saamhorigheid en kameraadschap. Tussen start en eindsignaal wordt er geen tiende van seconde weggegeven. Bestaan er geen kadootjes. Daarna weer bier en bitterballen. Handen schudden en zoenen bij winst, verlies, weerzien of afscheid. Mooi. 

Een mooi feestje dus? 

Hohoho, deelnemers zijn belangrijk, maar vergeet absoluut niet de sponsors, fotografen, organisaties en de livestreamMan. Koltec Schrikdraad, van den Heuvel carriages deden vorig jaar al mee als sponsors. Persoonlijk heb ik daarbij rucksichtloss een hele dikke duit in het zakje gedaan. Dat doe ik dit jaar weer en steunen Burg Kassenbouw en Bos Logistics de competitie nu ook met een mooie bijdrage. 

Waarom doen de sponsors mee? 

Omdat er meerdere raakvlakken zijn. In mijn men carrière heb ik al meerdere merken in de markt gepositioneerd. Deze vier van huis uit al ijzersterke bedrijven zien met deze competitie regelmatig hun logo langs komen in de mensportwereld. Zal niet direct een stijgende verkoop tot gevolg hebben, wel is het magnifiek voor de naamsherkenbaarheid en goodwill. Uiteraard hebben ze een link met de mensport en dragen ze die een warm hart toe. Inmiddels is de Koltec Cup wereldberoemd. Fotografen volgen ons vierspancircus en zorgen voor geweldige plaatjes. Van aktie tot emotie. De organisaties die mee doen waren vorig jaar begripvol en worden alleen maar enthousiaster. Ik heb met ze gesproken, toegelicht, uitgelicht en uitgelegd hoe we allemaal met elkaar een mooie wedstrijd kunnen neerzetten. Niet omdat ik dat wil, maar omdat het dan eenvoudig weg zo mooi uitpakt. Passend parcours, tijdwaarneming, opzwepende muziek, mooie bodem en een aangespannen ere ronde. Daar gaat de adrenaline van stromen bij werkelijk iedereen. Maar op de achtergrond is bijvoorbeeld een goed parkeerbeleid ook heel belangrijk, tien vierspannen hebben wel ruimte nodig om in te spannen. 

En vergeet niet de livestream. Ik begin meteen met op scheppen. Bij de wereldbekermenners kijken er rond de 300 mensen. Wij zitten op bijna de helft!!!! In Frankrijk, Oostenrijk, Canada, België en Nederland word er naar gekeken. Door liefhebbers, familie, fans en gluurders, haha. Live all over the world, dat maakt organisaties trots, sponsoren bekend en menners tot glunderende kleine kinderen. Meteen na een optreden worden er al appjes ontvangen van verre familie of buitenlandse fans. Het wordt overigens kwaliteitsvol gerealiseerd door Motto livestreaming. Die man was onmiddellijk enthousiast. Dat bedrijf streamt globaal sporten, maar vindt deze competitie zo mooi dat zij besloten hebben ook te sponsoren. Geweldig toch? 

Het is dus eigenlijk heel eenvoudig. Door het spelletje eens nauwkeurig onder de loep te leggen, bij te slijpen en te upgraden hebben we nu een win-win-win-win-win situatie. BAM! Eenvoud blijft de kracht van de meeste zaken. 

Hoe verder? 

Wat de Koltec Cup betreft ronden wij dit seizoen gewoon heerlijk af, en het wordt alleen maar mooier doordat er nog gerenommeerde vierspanmenners gaan debuteren. Nog mooier en spraakmakender wordt de finale bij de Dijkgraaf in Ouddorp. Die wordt verbluffend, spetterend, sensationeel en schitterend. Daarnaast hoop ik voor die wedstrijd een mooi internationaal deelnemersveld te mogen presenteren. Er zijn al toezeggingen uit het buitenland. En de twijfelaars onder hen weten dat ik pas stop met stalken tot ze ‘ja’ zeggen of politieaangifte doen. Nee mensen, 16 maart in Ouddorp wordt fenomenaal. 

Met andere woorden, binnen de Koltec Cup gaan wij groei en ontwikkeling niet uit de weg. Bijna net als met mennen, gas erop en aanvallend rijden.